Jak reagować na nieuczciwe praktyki parabanków?

czwartek, marzec 21, 2019

Lichwiarskie praktyki firm pożyczkowych zostały praktycznie ograniczone do zera, jednak czasami zdarza się nabranie konsumentów na dodatkowe koszty. Jak reagować w przypadku wykrycia niekorzystnych opłat administracyjnych w umowach o kredyty krótkoterminowe (gotówkowe)?

Ochrona kredytobiorcy na wysokim poziomie

Ustawa o kredycie konsumenckim reguluje kwestię maksymalnych kosztów pozaodsetkowych oraz kosztów windykacyjnych odpowiednim wzorem. Krótko mówiąc, pożyczkobiorca nie może zapłacić więcej niż wynosi sama kwota pożyczki gotówkowej. Pozytywne zmiany obowiązują od 2016 roku i od tego czasu z sektora finansowego zniknęło wiele nieuczciwych podmiotów. Kredytobiorcy posiadają sporą ochronę prawną, w tym interpretacje, wyroki sądów mówiące o tym, aby każda opłata zgadzała się z rzeczywistym przebiegiem współpracy. Z tego powodu firma pożyczkowa, która funkcjonuje tylko w internecie nie może narzucać opłat administracyjnych, np. za dostarczenie umowy. Ta bowiem przychodzi do konsumenta przez informatyczny system, gdzie nie wymaga się nawet obecności człowieka (doradcy kredytowego). Narzucenie takiej opłaty jest niezgodne z prawem. To również klauzula niedozwolona, która konsumenta nie obowiązuje.

Z kim się kontaktować w razie wystąpienia problemów z opłatami?

Najważniejszy kontakt przy wystąpieniu konfliktu z kredytodawcą to lokalny rzecznik praw konsumentów. Przy skierowaniu do rzecznika potrzebujesz dokładnego opisu problematycznej sytuacji, najlepiej z wytłuszczeniem dat, okoliczności. Warto zbierać możliwie najwięcej dowodów. Większość podobnych spraw rozwiązuje się polubownie, na zasadzie mediacji. Firmy pożyczkowe rzadko ryzykują sprawy sądowe. Wskaźnik RRSO niestety nie zawsze wskazuje na wszystkie koszty pozaodsetkowe, a zatem stanowi jedynie wstęp do analizy ofert pożyczek gotówkowych. Jeżeli otrzymasz nietypowe opłaty do uregulowania nie musisz tego robić przy niezgodności z ustawowymi limitami. Przed zaciągnięciem pożyczki gotówkowej sprawdź również rejestr Komisji Nadzoru Finansowego (dostępny bezpłatnie). Dobra praktyka to współpraca z niezależnym doradcą kredytowym, który ocenia samodzielnie wiarygodne oferty zadłużenia dopasowane do sytuacji ekonomicznej kredytobiorcy. Dzięki temu unikasz negatywnych konsekwencji w analizie kosztów pozaodsetkowych.

  • Posted by rabin at 14:22:00 in